نمایش دادن همه 7 نتیجه

پمپ وکیوم روغنی چیست؟

پمپ وکیوم روغنی یا پمپ خلاء روغنی یکی از انواع پمپ های وکیوم جابجایی مثبت و رینگ مایع می باشد که از روغن به عنوان روانکاری و خنک کننده استفاده می کند و در واقع مایع داخلی پمپ روغن مخصوص می باشد. بیشترین استفاده از پمپ خلاء روغنی در مواقعی می باشد که نیاز به ایجاد خلاء در محدوده فشار بالا و متوسط می باشد و همچنین در بسیاری از موارد به عنوان پشتیبان روتس بلوئر ها و یا پمپ های هوادهی فشار بالا عمل می کند.

پمپ وکیوم روغنی

در این مقاله که توسط کارشناسان شرکت پارس مکانیک تهیه شده است، قصد داریم تا شما را با قیمت و مشخصات خرید انواع پمپ های روغنی و ویژگی ها و مزایای آن در صنایع مختلف آشنا کنیم.

جهت دریافت مشاوره خرید و همچنین قیمت پمپ خلاء روغنی با شماره های 09121040002 و 33919090–021 تماس حاصل فرمایید.

پمپ وکیوم روغنی چگونه کار می کند؟

پمپ وکیوم روغنی با استفاده از یک پروانه چرخان در یک محفظه مهر و موم شده روغن برای تولید خلاء کار می کند. روغن مانعی بین گاز پمپ شده و جو ایجاد می کند، به خنک شدن پمپ کمک می کند و برای قطعات متحرک پمپ روانکاری می کند.

همانطور که پروانه می چرخد، گاز را به داخل محفظه پمپ می کشد، جایی که فشرده شده و از طریق یک درگاه اگزوز از پمپ خارج می شود. فشرده شدن گاز، خلاء جزئی در محفظه پمپ ایجاد می کند که گاز اضافی را از طریق درگاه ورودی به پمپ می کشد.

این فرآیند تا رسیدن به سطح خلاء مطلوب ادامه می یابد، در این مرحله پمپ می تواند خلاء را به سادگی با گردش روغن و جلوگیری از ورود هوا به داخل محفظه پمپ حفظ کند.

سطح خلاء حاصل از پمپ خلاء روغن به عوامل مختلفی از جمله سرعت پمپ، اندازه پروانه و طراحی بدنه پمپ بستگی دارد.

همراه ما باشید تا با نحوه عملکرد این پمپ ها بیشتر اشنا شوید.

جابجایی مثبت

جابجایی مثبت نشان می دهد که پمپ با به دام انداختن مکانیکی حجم گاز و حرکت دادن آن از طریق پمپ ، باعث ایجاد فشار کم در سمت ورودی می شود. پمپ وکیوم روغنی با روغن کار می کند، که نه تنها مهر و موم بین دو طرف فشار بالا و پایین پمپ را فراهم می کند بلکه بلبرینگ های پمپ و سایر اجزای چرخان را روان می کند.

برخی از طرح های پمپ، به ویژه طرح های قدیمی که از گردش روغن روانکاری استفاده می کنند، متکی به سیستم تغذیه بودند که به موجب آن خلا تولید شده توسط خود پمپ نیز برای کشیدن روغن روانکاری از طریق یاتاقان های روتور استفاده می شد. سایر پمپ ها از مهر و موم شافت در اطراف شافت روتور استفاده می کنند. این یک مهر و موم سبک پویا است، که همچنین نیاز به روغن کاری دارد.

ایجاد فشار در پمپ

هنگامی که پمپ وکیوم کار می کند، چرخش آن نیز پمپ روغن را می چرخاند، که همان شافت سوار شده و فشار تغذیه بالاتر از فشار جو را ایجاد می کند. این فشار یک دیسک الاستومر فنر دار را بلند می کند که به روغن اجازه می دهد تا به داخل مجرای تغذیه داخلی پمپ و یاطاقان های روتور و همچنین پره های پمپ وکیوم جریان یابد. وقتی پمپ وکیوم متوقف می شود، فشار پمپ روغن دیگر وجود ندارد تا دیسک الاستومر را مجبور به باز شدن کند، بنابراین بسته می شود و از مکش روغن از طریق پمپ و داخل محفظه خلا جلوگیری می کند.

نکات مهم در خرید پمپ وکیوم روغنی

هنگام خرید پمپ وکیوم روغنی، چندین فاکتور مهم وجود دارد که باید در نظر گرفته شود:

  • نوع پمپ: پمپ های وکیوم روغنی انواع مختلفی دارند که از جمله آنها می توان به پمپ های پره ای چرخشی، پیچی چرخشی، حلقه مایع و پمپ های دیافراگمی اشاره کرد. نوعی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازهای برنامه شما مطابقت دارد.
  • سطح خلاء: سطح خلاء مورد نیاز را برای کاربرد خود تعیین کنید، زیرا پمپ های مختلف می توانند سطوح مختلف خلاء تولید کنند.
  • نرخ جریان: پمپی با دبی متناسب با نیاز شما انتخاب کنید. توجه به این نکته مهم است که میزان جریان می تواند تحت تأثیر سطح خلاء و شرایط عملکرد پمپ قرار گیرد.
  • منبع تغذیه: نوع منبع تغذیه ای را که برای پمپ استفاده می کنید، مانند برق، هوای فشرده یا بخار در نظر بگیرید. اطمینان حاصل کنید که پمپی که انتخاب می کنید با منبع برق شما سازگار است.
  • دمای کارکرد: برخی از پمپ های خلاء روغنی برای کار در محدوده دمایی خاص طراحی شده اند. اطمینان حاصل کنید که پمپی که انتخاب می کنید با شرایط کاری شما مناسب است.
  • تعمیر و نگهداری: برخی از پمپ های خلاء روغنی نیاز به تعمیر و نگهداری مکرر دارند، بنابراین حتماً الزامات تعمیر و نگهداری پمپی را که انتخاب می کنید در نظر بگیرید.
  • قیمت: در نهایت، هزینه پمپ را در نظر بگیرید و قیمت های چندین تامین کننده را مقایسه کنید تا بهترین ارزش را برای پول خود داشته باشید.

با در نظر گرفتن این عوامل، می توانید اطمینان حاصل کنید که پمپی را خریداری می کنید که برای کاربرد شما مناسب است و نیازهای شما را برآورده می کند.

کاربرد پمپ وکیوم روغنی

پمپ های وکیوم روغنی به طور گسترده ای در کاربردهای صنعتی و علمی مختلفی استفاده می شود، از جمله:

  • بسته بندی وکیوم: از پمپ های وکیوم روغنی برای ایجاد خلاء در بسته بندی استفاده می شود تا تازگی مواد غذایی حفظ شود و ماندگاری آن افزایش یابد.
  • چاپ و گرافیک: پمپ های خلاء روغنی برای ایجاد خلاء برای نوردهی صفحه و پردازش صفحه در صنعت چاپ و گرافیک استفاده می شود.
  • فرآوری شیمیایی و دارویی: پمپ‌های خلاء نفت برای کنترل شرایط فرآیند، مانند سرعت واکنش و بازده، در فرآوری‌های شیمیایی و دارویی استفاده می‌شوند.
  • تقطیر در خلاء: برای کاهش نقطه جوش مایعات و اجزای جداسازی شده استفاده می شود.
  • فیلتراسیون خلاء: پمپ وکیوم روغنی برای حذف مایعات از جامدات در کاربردهای فیلتراسیون خلاء استفاده می شود.
  • خشک کردن با خلاء: برای تسریع فرآیند خشک کردن با حذف هوا در برنامه های خشک کردن خلاء استفاده می شود.
  • آغشته سازی خلاء: در آغشته سازی خلاء برای پر کردن تخلخل در موادی مانند چوب و کامپوزیت ها با رزین استفاده می شود.
  • پوشش سطحی: پمپ های خلاء روغن در کاربردهای پوشش سطحی برای حذف هوا از فرآیند پوشش برای بهبود کیفیت پوشش استفاده می شود.
  • تحقیق و توسعه: در تحقیق و توسعه برای ایجاد و حفظ خلاء در سیستم‌های مقیاس آزمایشگاهی و آزمایشی استفاده می‌شوند.

اینها تنها چند نمونه از کاربردهای پمپ وکیوم روغنی هستند. تطبیق پذیری و دوام، آنها را به ابزاری ضروری در بسیاری از صنایع و کاربردهای علمی تبدیل کرده است.

انواع پمپ وکیوم روغنی

سه نوع پمپ وکیوم روغنی وجود دارد. که در ادامه با آن ها آشنا می شوید.

پمپ وکیوم روتاری وین روغنی

پمپ وکیوم روتاری وین Rotary Vane Vacuum Pumps

این پمپ دارای دو پره روی روتور است که در داخل سیلندر ساخته شده است. این پره داخل سیلندر را به سه فاصله تقسیم می کند. گاز در فضای تقسیم شده با چرخش روتور فشرده می شود و در حالی که به صورت دوره ای تغییر می کند از طریق دریچه اگزوز به اتمسفر تخلیه می شود. از روغن برای روغن کاری و خنک سازی یاتاقان­ها و مهر و موم شدن پره و سیلندر برای افزایش مقاومت هوا استفاده می شود.

پمپ وکیوم از نوع بادامک

یک روتور خارج از مرکز در مرکز استاتور استوانه ای نصب شده است. روتور در حالی که بخشی از روتور با استاتور تماس می گیرد می چرخد. تیغه یا پره که به سمت بالا و پایین حرکت می کند تا به عنوان یک مهر و موم برای طرف های ورودی و خروجی کار کند. پمپاژ خلا با تخلیه فضای بین استاتور و روتور انجام می شود در حالی که روتور یک چرخش ایجاد می کند.

پمپ وکیوم روغنی Rocking Piston

گاز با تغییر حجم فضای بسته شده توسط پیستون و سیلندر منتقل می شود. وقتی پیستونی که روی راهنما می لغزد با چرخش روتور خارج از مرکز بالا و پایین می شود، حجم فضا تغییر می کند.

پمپ وکیوم روغنی

پمپ وکیوم روغنی چه ویژگی ها و مزایایی دارد؟

عملکرد بالا با استفاده از روغن

در پمپ وکیوم روغنی با استفاده از روغن، پمپ برای هموار کردن حرکت قطعات چرخان و هم برای درزگیر بودن خلا برای بهبود تنگی هوا، به عملکرد پمپاژ بالایی دست می یابد. این پمپ کارآمدترین پمپ است که می تواند از فشار اتمسفر تا خلا زیاد به طور موثر کار کند.

عملکرد پمپاژ پایدار

این پمپ بسیار قابل اعتماد است و عملکرد پمپاژ پایدار را در خلا بالا فراهم می کند.

کاهش فضا

روغن قابلیت هوادهی را حفظ کرده و فضای بی اثر بین قطعات را کاهش می دهد.

مزایای پمپ وکیوم روغنی

اساساً، دو نوع اصلی از پمپ وکیوم در صنایع مختلف استفاده می شود 1. پمپ وکیوم مهر و موم شده روغن که همچنین به عنوان پمپ پره دوار یا پمپ روغن کاری شده با روغن شناخته می شود 2. پمپ بدون روغن یا خشک به عنوان مثال پمپ های دیافراگم. پس شما کدام یک را باید انتخاب کنید؟

در اینجا مزایای استفاده از پمپ های وکیوم روغنی را برای شما آورده ایم.

مهر و موم شده توسط روغن

اگر در سخت ترین شرایط به حداکثر اطمینان و کارایی نیاز دارید ، پمپ وکیوم مهر و موم شده روغن می تواند همان چیزی باشد که شما نیاز دارید. این پمپ ها خلا عمیق تری تا 10-3 Torr نسبت به پمپ های خلا خشک که کمتر از 10-1 Torr را فراهم می کنند و برای خشک شدن یخ زده و کاربردهای تقطیر مولکولی ایده آل هستند.

نبود ارتباط بین قطعات

هیچ ارتباط فلزی با فلزی بین قطعات متحرک وجود ندارد بنابراین می توانید انتظار داشته باشید که سیستم چندین دهه دوام داشته باشد.

تعمیر و نگهداری کم هزینه

کمترین ساییدگی و پارگی باعث می شود که نگران هرگونه مشکل در نگهداری نباشید. علاوه بر این، هنگام استفاده از پمپ وکیوم روغنی، نیازی به مقابله با مشکلات زنگ زدگی و مقیاس نیست.

سطح کم صدا

سطح صدا معمولاً بین 75 تا 80 است. این باعث می شود که آن ها به طور قابل توجهی ساکت تر از پمپ های خلا خشک باشند.

هزینه کم

هزینه های عملیاتی کم این سیستم از آب استفاده نمی کند و می تواند حداکثر 10 هزار ساعت قبل از نیاز به تعویض روغن کار کند.

آلودگی رواناب

محیط دوستانه. از آنجا که هوا خنک می شود ، پمپ های خلا آب بندی شده از آب استفاده نمی کنند ، آلودگی رواناب آب های زیرزمینی به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

معایب پمپ وکیوم روغنی

پمپ وکیوم روغنی نیاز به تعویض منظم روغن دارند تا عملکرد مناسب را تضمین کنند و عمر واحد را افزایش دهند. علاوه بر این ، وجود روغن خطر آلودگی را افزایش می دهد به عنوان مثال هنگامی که مهر و موم روغن و بخارات فرآیند تماس می گیرند و دفع مواد زائد آلوده می تواند کمی هزینه بر باشد.

  • پمپ نفوذ به آب خنک کننده نیاز دارد ، دستگاه سوئیچ باید صبر کند.
  • ایجاد آلودگی نمونه در اتاق، آسان است.
  • اگر فشار پمپ پشتی بالاتر از حداکثر فشار تولید شده توسط پمپ نفوذ باشد، پمپ نمی تواند به طور معمول کار کند.

پمپ وکیوم روغنی

انتخاب روغن مناسب برای پمپ وکیوم

اگر از پمپ های روغنی استفاده می کنید، باید با روغن آن آشنا شوید. هر نوع پمپ نیازهای خاص خود را برای روغن دارد و روغن باید بازرسی و به صورت دوره ای جایگزین شود. این روغن ها از نوع هیدروکربن، سیلیکون و سایر انواع مخصوص تهیه شده برای کاربردهای مختلف پمپ وکیوم هستند. روغن به عنوان روان کننده مکانیکی و محیطی برای به دام انداختن مولکول های گاز عمل می کند. از نظر شیمیایی پایدار است، برای اکثر گازها و مواد غیرفعال است و دارای فشار بخار کم است.

باید نکاتی را درباره روغن پمپ وکیوم بدانید که در ادامه برایتان آورده شده است.

فشار بخار روغن

دانستن فشار بخار روغن حیاتی است زیرا روغن در معرض گاز پمپ شده از محفظه قرار دارد. اگر فشار روغن بیش از حد باشد، در معرض خلا بخار می شود و باعث می شود بخار روغن محفظه خلا را آلوده کند. فشار بخار روغن به طور کلی یکی از عوامل محدود کردن نهایی قابل دستیابی است.

به دلایل بالا ، باید در انتخاب روغن دقت شود. به عنوان مثال، روغن موتور معمولی برای استفاده در پمپ وکیوم روغنی به اندازه کافی تصفیه نشده است، مقاومت کافی در برابر حمله شیمیایی ندارد و حاوی مواد افزودنی است که ممکن است برای فرایند انجام شده در محفظه خلا مضر باشد.

علاوه بر این، ویسکوزیته باید در نظر گرفته شود. روغن های گرانروی پایین برای دمای پایین کار، و پمپ های کوچکتر استفاده می شود، در حالی که روغن های گرانروی متوسط ​​برای پمپ های متوسط ​​تا بزرگ استفاده می شود.

انتخاب روغن مخصوص پمپ وکیوم

روغن هایی که به طور خاص برای پمپ های روغنی طراحی شده اند، روغن های معدنی مقطر هستند که اتم های هیدروژن به آنها در هر مولکول سست زنجیره ای متصل شده است. این فرآیند که به آن تصفیه آب می گویند، فرمولاسیون قوی و پایدار با فشار بخار کم را فراهم می کند. برای کاربردهایی که پمپ خلا ممکن است در معرض گازهای واکنشی یا خورنده حمل شده در گاز پمپ شده باشد، از روغن مخصوص مهندسی شده استفاده می شود که برای حذف ناخالصی ها بیشتر فرآوری شده است.

در صورت وجود غلظت بالای اکسیژن یا سایر گازهای واکنش شیمیایی ، روانکارهای ساخته شده توسط انسان بسیار بی اثر توصیه می شوند. این مایع پرفلوئوروپلی اتر (PFPE) مقاومت در برابر دمای خوبی دارد اما نباید در معرض دمای بالاتر از 280 درجه سانتیگراد قرار گیرد که در آن مرحله بخارات سمی آزاد می کند.

مایعات PFPE با نام های تجاری مختلفی وجود دارد . اگر روغن نادرست در محیط تهاجمی شیمیایی استفاده شود، خراب می شود و باقیمانده ای مانند قیر می ماند که مجاری داخلی را مسدود کرده و باعث گرم شدن بیش از حد پمپ و خرابی ناشی از روغن کاری ناکافی می شود.

برای اطلاع دقیق تر از مشخصات انواع روغن پمپ وکیوم کلیک نمایید.

تفاوت پمپ وکیوم روغنی با پمپ وکیوم خشک

پمپ وکیوم روغنی هم شامل پمپ های پایه آب و هم روغن کاری با روغن است که در آن از آب یا روغن برای روانکاری یا آب بندی استفاده می شود.

هر یک از این زیر مجموعه های پمپ مزایای خاص خود را دارد: پمپ های پایه آب مقرون به صرفه و مقاوم در برابر خوردگی هستند، در حالی که پمپ های روغن کاری شده در روغن برای کاربردهایی که به سرعت بالای پمپاژ نیاز دارند بسیار عالی عمل می کنند.

هرگونه پمپ مرطوب می تواند توسط روغن یا آب آلوده شود و این مایعات باید به طور مناسب دفع شوند. اما پمپ های خشک روغن کاری نمی شوند و بنابراین مواد زائد تولید نمی کنند.

اگرچه پمپ های خشک گران ترند، اما به تعمیر و نگهداری کمی نیاز دارند و در طولانی مدت صرفه جویی می کنند.

مهمترین مزیت پمپ خشک این است که خطر آلودگی آن ها را تهدید نمی کند.

خرید پمپ وکیوم روغنی

قیمت پمپ وکیوم روغنی

پمپ های وکیوم روغنی بسته به نوع آن قیمت های متفاوتی دارند. هر صنعتی با توجه به نیاز خود می تواند این پمپ ها را خریداری کند. قیمت اصلی این پمپ ها از پمپ های خشک کمتر است.

جهت دریافت مشاوره خرید و همچنین قیمت با شماره های 09121040002 و 33919090–021 تماس حاصل فرمایید.