نقش مهم ساید چنل و انواع بلوئر هوادهی در پرورش آبزیان

ساید چنل و انواع بلوئر هوادهی در پرورش آبزیان

نقش ساید چنل و انواع بلوئر هوادهی در پرورش آبزیان

ساید چنل یا بلوئر هوادهی هوای تهویه شده و سالم یک فضای مشخص را تامین می کند به عبارتی به عنوان منبع تهویه و تامین کننده هوا به حساب می آیند.

انواع بلوئر هوادهی و دستگاه های ساید چنل در مزارع پرورش ماهی و همچنین در استخرهای پرورش ماهی های سردابی و گرمابی مانند قزل آلا، کپور و سایر آبزیان استفاده می شود همانطور که می دانید کاربرد ساید چنل و بلوئر های هوادهی در این مزارع و استخرهای پرورش ماهی، تامین اکسیژن مورد نیاز موجودات آبزی و ماهی ها در داخل استخر است.

بچه ماهی ها به منظور رشد کردن نیاز به اکسیژن و هوای سالم دارند تا بعد از مدت مشخصی به وزن کافی برسند و طبیعتا دستگاه های دمنده و ساید چنل وزن بچه ماهی ها را افزایش می دهد و علاوه بر آن پروسه تولید را به شدت کمتر می کند.

دیفیوزرها موجب عملکرد بهینه در دستگاه های بلوئر هوا مانند روتس بلوئر و ساید چنل می شوند. دیفیوزرها و کمپرسورهای بلوئر هوادهی در استخر و مزارع پرورش ماهی به وفور مورد استفاده قرار می گیرند. هوای تهویه شده دستگاه بلوئر هواده از طریق یک شلنگ نسبتا بزرگ با قطر 10 میلی متر به استخر های پرورش ماهی هدایت می شوند. در نتیجه به وسیله دیفیوزر هایی که دارای سوراخ های با قطر 2 میلیمتر می باشد، عملیات اکسیژن رسانی به ماهیان داخل استخر انجام می شود.

مکانیزم و عملکرد بلوئر هوادهی چگونه می باشد؟

آیا می دانید هوادهی در استخرهای پرورش ماهی چگونه انجام می شود؟ ماهی های در حال رشد برای رسیدن به یک وزن خاصی هر لحظه نیاز به آب تازه و دارای اکسیژن بالا دارند. از این روی با استفاده از مکانیزم هوادهی اکسیژن مورد نیاز ماهی ها را با کمک دیفیوزرها به آب استخرها انتقال می دهیم.هوای تازه و دارای اکسیژن بالا با آب استخرها مخلوط می شوند و به این ترتیب آب استخرهای پرورش ماهی دارای اکسیژن فراوانی می گردند.

اکسیژن رسانی باعث می شود ماهی ها کمتر تلفات دهند و بهتر رشد کنند و از طرفی مقدار میکروب های محلول در آب به راحتی مشخص می شود و در نتیجه زمان تعویض آب استخر به سادگی مشخص می شود و به طور کامل می توانید بر تمام بخش های استخر پرورش ماهی مدیریت داشته باشید.

بلوئر هوادهی در پرورش آبزیان

ماهی ها به منظور رشد کردن علاوه بر غذا به اکسیژن زیادی احتیاج دارند که این اکسیژن ها به شکل حباب های ریزی در آب استخرهای پرورش ماهی نمایان می شود.

« میزان اکسیژن قابل تحمل » در دوره های مختلف رشد آبزیان متفاوت است. اکسیژن مورد نیاز، بچه ماهی های در حال رشد در هر لیتر 10 الی 7 میلی گرم می باشد. بچه ماهی ها بعد از رشد کردن کافی به عبارتی بعد از مرحله اولیه رشد،  به 7.5 الی 11 میلی گرم اکسیژن در هر لیتر نیاز دارند.

توجه داشته باشید که میزان مصرف اکسیژن در حین تغذیه ماهی های پرورشی به شدت افزایش می یابد. پس لازم است بدانید که آب استخر فاقد اکسیژن مناسب، موجب افزایش ضریب تبدیل غذایی و هزینه های تولید می گردد.

کاربرد سایدل چنل و بلوئر هواده در پرورش آبزیان

در محیط زیست، اکسیژن مورد نیاز آبزیان و ماهی ها به وسیله فتوسنتز و همچنین با انتقال غیر فعال از اتمسفر تامین می شود. در این صورت مقدار مشخصی از اکسیژن در آب مخلوط و حل می شود و مابقی اکسیژن از آب خارج می شوند و به هوا بر می گردند. با این تعریفات مشخص می شود که برخی آبزیان اکسیژن بیشتر یا کمتری نسبت به دیگر آبزیان مصرف می کنند و به عبارتی مقدار مصرف اکسیژن در بین موجودات آبزی متفاوت است. به طوری که با تغییر دما، ارتفاع و عرض جغرافیایی میزان مصرف اکسیژن موجودات آبزی تغییر می کند و ممکن است مقدار مصرف اکسیژن توسط ماهی ها، کاهش یابد یا افزایش پیدا کند.

همچنین عوامل دیگری مانند سن، گونه، جنس و اندازه در میزان مصرف اکسیژن توسط موجودات آبزی، بسیار تاثیرگذار می باشد. در نتیجه هنگام پرورش ماهی استفاده از دستگاه های بلوئر هوادهی و ساید چنل لازم و ضروری می باشد.

ساید و بلوئر هوادهی در پرورش آبزیان

کاربرد ساید چنل و بلوئر های هوادهی بسیار متعدد هستند به منظور درک بهتر از کارکرد آنها در ادامه مطلب چند مورد از کاربردهای مهم آنها آورده شده است.

  • مانع سمی ( فضولات ماهی ها ) شدن آب استخرها و مزارع پرورش ماهی می شوند.
  • در نتیجه تولید بیشتر، بازدهی آب افزایش می یابد و موجب صرفه اقتصادی می شود.
  • با رسیدن اکسیژن به آب استخر، باکتری های هوازی رشد می کنند و جمعیت آنها تنظیم می شود.
  • باعث افزایش سلامتی آبزیان می شود.
  • بلوئرهای هوادهی و دستگاه های ساید چنل موجب افزایش « ضریب تبدیل غذایی » و « هضم و جذب غذا » می شوند.

مراحل کار با دستگاه های ساید چنل و بلوئر هوادهی در زمینه پرورش آبزیان

دستگاه های بلوئر هواده و ساید چنل ، جریان هوا با فشار زیاد را تولید می کنند و در انتها هوای سالم و دارای اکسیژن زیاد را به داخل آب استخر پرورش ماهی انتقال می دهند. فشار زیاد موجب می شود آب با اکسیژن مخلوط شود و در ادامه اکسیژن آب استخر افزایش یابد.

مکانیزم بلوئرهای هوادهی به این صورت است که هوای محیط توسط دستگاه مکیده می شوند و هوای مورد نظر از بین پروانه های دستگاه عبور داده می شوند در حین عبور نیروی هوا افزایش پیدا می کند و به همین خاطر جریان هوا با فشار زیاد از خروجی دستگاه بیرون می آید.

حال در این بین کار دیفیوزرها چیست؟ دیفیوزر به منافذی کوچکی گفته می شود که وظیفه اصلی آن تبدیل جریان هوا به حباب های ریز می باشد.

از محصولات دیفیوزر شرکت پارس مکانیک بازدید نمایید.

دیفیوزر جاگر Jager

دیفیوزر هوادهی لانگ تک Longtech

به اشتراک بگذارید!

به مشاوره نیاز دارید؟

کارشناسان و متخصصان شرکت پارس مکانیک، آماده ارائه مشاوره تخصصی به شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *